Header Ads

Refrigeration and air conditioning engineering will discuss mechanical part today

Refrigeration and air conditioning engineering will discuss mechanical part today
refrigeration machanical diagram hasan rae blogspot.com



Refrigeration and air conditioning engineering will discuss mechanical part today

Refrigeration and air conditioning engineering will discuss mechanical part today! In a compact mechanical part: 1. Compressor body! Inside of it the compressors are both mechanical and mechanical in two parts! 2. Mounting Spring! The two parts of the compressor are placed on it! As the compressor is running, there is no sound due to compaction! 3. Piston! It compresses the freezing gases more pressure! 4. Cylinder! The piston goes down in it! 5. Cylinder Head! It is fitted on the cylinder! 6. The valve plate! It is a type of plate with two valves at the top and bottom, it is placed on the piston surface by the cylinder head, so that the piston can pressurize the freezer well. 7. Discharge valves! It is fitted on the valve plate! When the freezing gets more pressure, then the valve turns on the gas with discharge lays! However, the amount of gas can not enter the back! 8. Gasket! When a metallic substance is placed on a metallic substance, some parts of the middle are stuck! Gasket is used to stop this empty part! 9. Shakti valve! It is also placed on the valve plate! When the gas is empty inside the cylinder, the gas gets filled through this valve and the gap is filled! The gas that goes into it can not come out with this valve! 10. Rotor! It has all kinds of motorcycles! This part of the subject, turn! 11. Crank Shafts! It is fitted in the middle of the rotor! The mechanical strength that is available as a result of motor rotation, we get through it! 12. Rotor Bush! It is attached to the crank shafts so that the rotary rotation will not stop anywhere! Motor can rotate freely! 13. Connecting rod! The crank shafts and pistons are connected through this rod! As the rotating rotation piston can go into the cylinder! 14. Armor core! It has running and stereoing waiting! And there is a rotor in the middle! 15. Susction line! There is a solid suspension line inside the compressor outside the compression line! With this line the gas inside the cylinder inside the compressor enters the gas! 16. Discharge Line! The piston pressure goes out of the gas discharge valve that comes out through this line! In this case, with the discharge line outside the compressor, this line 17. Discharge muffler! Compressor is running on the discharge line! To prevent this compaction, a muffler is used so that no sound can be caused by compaction! 18. Rotor blower! Blower is made with roter! When the compressor rotates the motor, it creates a little wind and gases the gas inside the compressor! 19. Compressor Well! It is a kind of lubricating well! Piston ruffle




রেফ্রিজারেশন এন্ড এয়ারকন্ডিশনিং ইঞ্জিনিয়ারিং আজ মেকানিক্যাল অংশ নিয়ে আলোচনা করবো !
একটি কম্প্রেসরের মেকানিক্যাল অংশে যেগুলো থাকে : 1. কম্প্রেসর বডি ! এটির ভিতরে কম্প্রেসরের ইলেক্ট্রিক ও মেকানিক্যাল এই দুই অংশে আবদ্ধ থাকে ! 2. মাউন্টিং স্প্রিং ! এটার উপর কম্প্রেসরের দুই অংশই বসানো থাকে ! যেন কম্প্রেসর চলার সময় কম্পোনের ফলে কোন শব্দ না হয় ! 3. পিস্টন ! এটি হিমায়ক গ্যাসকে অধিক চাপে সংকুচিত করে ! 4. সিলিন্ডার ! এটির ভিতরে পিস্টন ওঠা নামা করে করে ! 5. সিলিন্ডার হেড ! এটি সিলিন্ডারের উপরে লাগানো থাকে ! 6. ভাল্ব প্লেট ! এটি এক ধরনের প্লেট যার উপরে এবং নিচে দুইটি ভাল্ব থাকে সিলিন্ডার হেডের মাধ্যমে এটি পিস্টনের উপরিভাগে লাগানো থাকে যেন হিমায়ককে পিস্টন ভালভাবে প্রেসার দিতে পারে ! 7. ডিসচার্জ ভাল্ব ! এটি ভাল্ব প্লেটে লাগানো থাকে ! হিমায়ক যখন অধিক প্রেসার পায় তখন ভাল্বটি অন হয়ে গ্যাসকে ডিসচার্জ লাইল দিয়ে বের করে দেয় ! তবে যতটুকু গ্যাস বের হবে তা আর পেছনে ঢুকতে পারে না ! 8. গ্যাসকেট ! একটি ধাতব পদার্থের ওপর যখন আরেকটি ধাতব পদার্থ রাখা হয় তখন মাঝখানের কিছু অংশ ফাকা থাকে ! এই ফাকা অংশ বন্ধ করার জন্য গ্যাসকেট ব্যবহার করা হয় ! 9. সাকশন ভাল্ব ! এটিও ভাল্ব প্লেটে বসানো থাকে ! সিলিন্ডারের ভিতরে যখন গ্যাস শূন্য হয়ে যায় তখন এই ভাল্বের মাধ্যমে গ্যাস ঢুকে ফাকা জায়গা পূরুন হয়ে যায় ! যে গ্যাস ঢুকে সেটি আর এই ভাল্ব দিয়ে বের হতে পারে না ! 10. রোটর ! এটি সব ধরনের মটরেই আছে ! বিষেশ করে এই অংশটাই ঘুরে ! 11. ক্র্যাংক শ্যাফট ! এটি রোটরের মাঝখানে লাগানো থাকে ! মটর ঘুরার ফলে যেই যান্ত্রিক শক্তি পাওয়া যায়, তা এটির মাধ্যমেই আমরা পেয়ে থাকি ! 12. রোটর বুশ ! এটি ক্র্যাংক শ্যাফটের সাথে লাগানো থাকে যেন রোটর ঘুরার সাময় কোথাও বাধা না পায় ! মটরটি যেন ফ্রি ভাবে ঘুরতে পারে ! 13. কানেক্টিং রড ! এই রডটির মাধ্যমে ক্র্যাংক শ্যাফটের ও পিস্টনের সংযোগ করা থাকে ! যেন রোটর ঘুরলে পিস্টন সিলিন্ডারে মধ্যে ওঠা নামা করতে পারে ! 14. আর্মেচার কোর ! এটির ভিতরে রানিং ও স্ট্যার্টিং ওয়েন্ডিং থাকে ! এবং মাঝখানে রোটর থাকে ! 15. সাকশন লাইন ! কম্প্রেসরেরে বাহিরে যেমন সাকশন লাইন থেকে ভিতরেও তেমন সাকশন লাইন থাকে ! এই লাইন দিয়েই কম্প্রেসরেরে ভিতর থেকে সিলিন্ডারের ভিতরে গ্যাস প্রবেশ করে ! 16. ডিসচার্জ লাইন ! পিস্টনের চাপে যেই গ্যাস ডিসচার্জ ভাল্ব দিয়ে বের হয় সেটি এই লাইন দিয়েই বের হয়ে বাইরে আসে ! বিষেশ করে কম্প্রেসরের বাইরে যেই ডিসচার্জ লাইন আছে সেটির সাথে এই লাইন 17. ডিসচার্জ মাফলার ! কম্প্রেসর চলার সময় ডিসচার্জ লাইনে কম্পোন তৈরী হয় ! এই কম্পোনকে থামানোর জন্য একটি মাফলার ব্যবহার করা হয় যেন কম্পোনের ফলে কোন শব্দ না হয় ! 18. রোটর ব্লোয়ার ! রোটরের সাথে ব্লোয়ার তৈরী করা থাকে ! কম্প্রেসর মটর ঘুরলে এটি একটু বাতাস তৈরী করে এবং গ্যাসকে কম্প্রেসরের ভিতরে ছরিয়ে দেয় ! 19. কম্প্রেসর ওয়েল ! এটি এক ধরনের লুব্রেকেটিং ওয়েল ! পিস্টনকে পিচ্ছিল করে

No comments

Powered by Blogger.